juraj-varga

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Mýto trochu inak

Už asi nie je medialneho miesta, kde by sa nepremielala téma, ktora súvisí zo zavedením mýtneho systému. Media a opozícia nám poskytujú informácie, ktoré neviem či nechceme alebo nevieme podrobiť kritike, tak ako sa v argumentačnom boji patrí. Mám pár výhrad, ktoré chcem tu načrtnúť, aby som mohol odprezentovať svoj názor, ktorý sa mi sformoval do nasledovných záverov
Prečo tak neskoro? Zdá sa mi od dopravcov nekorektné a určite aj nesprávne riešiť problémy, ktoré pociťujú v čase, ktorý by som nazval už neskorým. Vzbudzuje to veľa otázok pre mňa, najmä prečo sa veci neriešia počas príprav, ktoré všetci vieme, že netrvali ani deň ani mesiac a ani pól roka. V čase keď sa dnešná podoba mýtneho sýstému vytvárala boli všetci spokojný? Vtedy sa im ceny zdali primerané? Stačilo vidiet, že už v novembri boli po bilbórdoch na celom slovensku reklamy, ktoré skôr boli upozornením na registráciu do tohoto systému, aby sa predišlo tomu čo sa nám Slovákom tak veľmi často stáva, a to že všetko riešime na poslednú chvílu a v nemalých radoch. Podľa mňa v tom čase už museli mať dopravcovia veľmi dobré informácie o cenách a cestách, ktorých sa mýto týka, aj keď predpokladám, že tieto informácie mali ešte skôr. Ale až zázračne po zavedení si to všimli. Z tohto dôvodu sa mi zdájú momentálne prejavy alibistické a pre niekoho veľmi účelovo načasované. Zdraženie treba pripustiť ale čo keď je za tým viac? Nikto sa nezmienil, teda nikde som to zatial nepostrehol- možnosť, že by sa cesty vďaka mýtu stali prázdnejšími. Ekologický aspekt je zatial v našej krajine spomínaný ako posledný, nech sa jedna o čokoľvek. Zavedením mýta by sa mohlo stať aj nasledovné. Došlo by predovšetkým väčšej racionalite prepravy, kde trasy a celkovo preprava kvôli šetreniu nákladov, ktoré mýto vyvolá by mohla stať efektívnosťou. Treba však dodať, že to súvisí aj so väčším zapojením železničnej nákladnej dopravy do logistiky tovarov, ktoré boli prepravované výlučne kamionmi. Možno si to nechcemw pripustiť ale Európska Únia v nemalej miere sleduje aj tento cieľ. Je každému jasné, že kamionová doprava šetrí životné prostredie najmenej a exhaláty takto vyprodukované, nie su v zanedbatelných číslach. Je to síce paradoxne, keď si uvedomíme, že cieľom šátu je na mýte zarobiť, ale treba sa aj týmto smerom pozrieť. Štrajk či nezákonná blokáda? Posledné príspevky hovoria, že premiérova podpora železničiarov počas vlady predchádzajúceho premiéra bolo to isté, ako podpora opozície blokujúcim kamionistom. Jednoznačne sa s tým súhlasiť nedá. Kým štrajk bol odbormi vyhlásena v zákone nesúca oporu akcia, blokáda mala jednoznačne protizákonný charakter a išlo o vydieranie, kde sa ako prostriedok použila protizákonnosť. Všetkých vás isto napadne, že toto sme už počuli od premiéra, a že to je jeho pesnička, ktorou bráni svoje chyby. Ale jedznačne zákon o doprave na pozemných komunikáciach porušený bol a opozicia, teda jednotlivci z nej vyzývali na porušovanie tohto zákona, čož nie je len premiérom avizovaná nebezpečná politická hra ale aj nebezpečný precedens, ktorý berie demokraciu ako prostriedok na vydieranie všetkých nezaintersovaných. Ja si zmyslím, že zákon o odpadoch je zlý a na protest zablokujem skládky? Možno si mysliíte, že porovnávam neporovnateľné, ale to sa robilo dnes, keď bol spomenutý štrajk železničiarov pôsobenie súčasného premiera v ňom. Nuž fakty hovoria nasledovné, keď bývalý premier nemalou snahou zrušil zákonný štraj zákonom na ochranu republiky, čo aj o pol roka potvrdil súd, že konal v rozpore zo zákonom a podľa mojej mienky ho aj zneužil, čo bol precedens, ktorým bola demokracia zneužitá a kludne budem expresívny znásilnená. Ale vráť me sa do súčasnosti. V tomto prípade tak súčasný premier neurobil, a podľa mňa mal, pretože takéto vydieranie pri ktorom sa občania stali prostriedkom je jednoznačne pri všetkej úcte k právnym princípom štátu proti zásade, že sloboda jednotlivca je ohraničená slobodou iného. Posledný tŕň v oku Azda nikdy predtým nebol pojem cesty prvej triedy spomínany viac ako teraz.O ich spoplatnení sa stále rokuje. Ústupok, že do konca januára nebudú spoplatnené chápem ako vytvorenie priestoru, v ktorého vysledok bude kompromis a predpokladám, že sa vytvorí pre dopravcov výhodnejši stav ako je tomu momentálne. Chápem, že v niektorých prípadoch to bude nutné, ale v zásade odmietam vyňatie ciest prvej triedy zo spoplatnenia. Je treba si povedať , že cesty v tomto prípade tvoria prostriedok podnikania, t.j. sú potrebné na to aby daný dopravca mohol vykonávať svoju podnikateľskú činnosť. Možno použijem trocha zveličšené prirovnanie, ale sú pre dopravcov to čo pre priemyselníka výrobná hala. Je treba zdôrazniť, že práve kamionová doprava je najväčšou záťažou na tieto cesty a ich oprava nie je lacná. Ale toto sú snáď všetkým nám jasné fakty, tak prečo si ich tak jasne nevieme vysvetliť a prijať? Dialničná sieť ešte nemá takú veľkosť ako by mohla a ako by sme si želali, ale dialnica je nadštandart ani nie tak pre dopravcov ako pre osobné autá, preto spoplatnenie sa pre kamionovu dopravu nemá obmedzovať len na tieto trasy, lebo svoju podnikateľskú činnosť vykonávajú na všetkých cestách bez výnimky. Otázka by skôr mala byť vedená ku kvalite ciest, ktorú je treba zlepšovať aby dopravcovia mohli vykonávať svoju činnosť na cestách, ktoré sú zjazdné, bezpečné a teda čo najvhodnejšie na činnosť bez ohľadu o akú kategoriu ciest ide. Samozrejme, že toto je otázka, ktorá je čisto založená na názorovej subjektivite každého z nás. Ja som svoje názory som odprezentoval.

politika trocha inak | stály odkaz

Komentáre

  1. juraj-varga
    Juraj a ja sa k Tvojim názorom nemôžem nepripojiť, no spomenutá železnica sa vyskytla takmer pri každom článku, ktorý sa písal o proteste kamionistov a všetci tí diskutéri ktorí tiež poukázali, že železničná preprava by bola pre ekológiu podstatným prínosom, tak som ja na ich názory reagoval takto: a čo bráni terajšiemu premiérovi, ale aj tým čo boli pred nim, aby sa to zmenilo? Veď stále boli iba tlaky na železnice, že sú neziskové a majú príliš mnoho zamestnancov? Takže tie neskutočné miliardy a miliardy, ktoré sa vrazili do diaľnic (a iba Boh vie koľko sa u nás do nich ešte vrazí), keby sa boli iba 2/3 z týchto prostriedkov vrazili do modernizácie železníc, tak to by bol poriadny prínos pre Slovensko, ale takto, že staré rachotinami nám tu hrkajú po koľajniciach na ktorých Boh chráň zvýšiť rýchlosť aspoň na tých 160 km za hodinu, lebo by sa celý systém rozpadol a dávali by ho do lopaty najmenej 2 roky.

    Laco
    publikované: 15.01.2010 00:14:21 | autor: Terč (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. kamionisti dufali ze myto nebude a ono sa spustilo... a to je ich problem
    je smutne ze slovenske media pisu len o "chudakoch kamionistoch" ako idu do krachu, ale nikto sa nepyta "kde boli posledne 3 roky co sa myto planuje"? ved ceny su zname od roku 2007 (!),rovnako tak zamer spoplatnit cesty 1.triedy aby sa tam nepresunuli kamiony z dialnic a nezapchali uz aj tak pretazene cesty. Kamionisti nie su schopni zapracovat na vlastnej efektivite, radsej zablokuju cesty a tlacia aby sa zmenili ini. Oni nie, ved poslednych 20 rokov jazdia poloprazdnymi kamionmi tak preco nie aj nadalej? A drevarske kamiony? Som svedkom vo Vysnej Boci ako nicia nielen bezne cesty, ale aj prirodu, lesne cesty. A tito ludi sa stazuju? Ak myto zredukuje pocet kamionov na tychto cestach na polovicu tym ze budu efektivnejsi a nebudu sa prazdni premavat hore-dole, tak vdaka bohu
    publikované: 15.01.2010 10:50:54 | autor: peter (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014